sâmbătă, 24 ianuarie 2015

Ce sunt convingerile limitative?

Ii intalnim adeseori prin oras, la metrou, in autobuz, la supermarket, la semafor: sunt acei oameni postati in fata usilor, vitrinelor sau ghiseelor si care nu se dau nicicum la o parte, desi tu dai semnale, directe sau indirecte, ca vrei sa treci, sa cobori, sa inaintezi. Tusesti usor, spui"pardon'' sau "coborati?" sau "imi dati voie sa trec?" si ei tot acolo stau. Uneori, ramanem si noi pe loc din cauza lor. Alteori, ii ocolim si gasim o alta iesire. Sau ii confruntam, ne facem loc, insistam, dam din coate si reusim.

Cam asa sunt si convingerile limitative. Sunt acele ganduri pe care le avem despre noi sau despre ceilalti, care, sub o forma sau alta, ne spun "NU SE POATE" sau "NU POT". Fie ca ne dam seama sau nu, aceste ganduri ne tin pe loc, ne incurca, ne limiteaza in explorarea optiunilor pentru solutionarea unei probleme. Daca le-am putea vedea, le-am putea combate. Am putea spune "imi dati voie sa trec?" si ne-am vedea de drum. 
Cum le identificam? Analizand. Singuri sau impreuna cu un partener de discutie, convingerile limitative sunt mai usor de scos la lumina daca ne punem intrebarile potrivite: 

ce anume cred ca nu pot face?
cine crede ca eu nu pot?
ce cred ca nu am/ nu sunt suficient pentru a reusi?
ce parte a corpului meu resimte cel mai mult rezistenta?

Si preferata mea: pe cine as deranja daca as putea? Este posibil ca anumite convingeri limitative sa nu fie ale noastre, ci ale unei persoane apropiate pe care o stimam, admiram sau iubim.

Printre cele mai comune convingeri limitative, se numara: "eu nu sunt suficient de bun/ frumos/destept/ rezistent/talentat/norocos/bogat/increzator pentru a reusi" sau " eu sunt prea ocupat/ incet/ obosit/plictisitor/urat ca sa reusesc".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu